onsdag 10 mars 2010

Veckans Guldkorn!

Veckans Guldkorn är en film som jag tyckte väldigt mycket om när jag var liten, och som jag kollade på igen senast igår. Ni förstår, när jag var liten älskade jag långa dramafilmer som fick mig att gråta! Jag menar filmer som Forrest Gump, Fried Green Tomatoes (Stekta Gröna Tomater) eller The Joy Luck Club. Jag älskar fortfarande de här filmerna och så fort jag känner att jag behöver råta ut lite så sätter jag på någon utav dem. Veckans Guldkorn är också en av dessa filmer. Jag pratar om Terms of Endearment (Ömhetsbevis).



Filmen handlar om relationen mellan modern Aurora (Shirley MacLaine) och dottern Emma (Debra Winger). De är väldigt olika varandra. Aurora är känslokall, pryd och alltid brutalt ärlig, medan Emma är gladsint, hämningslös och barnslig. De är varandras totala motsatser och för de mesta så grälar de med varandra, eftersom de helt enkelt inte förstår varandras val i livet. Aurora förstår inte varför Emma gifter sig med den fattige och inkompetenta Flap, varför hon får 3 barn med honom och varför hon stannar kvar hos honom trots att han har varit otrogen. Emma förstår inte varför Aurora inte tar mer chanser i livet och varför hon inte inleder en relation med grannen Garrett (Jack Nicholson), en föredetta astronaut som har fattat tycke för henne. Trots detta, trots att de absolut inte förstår varandra, pratar de i telefonen varje dag och de är bästa vänner. De berättar allt för varandra och även om det oftast slutar i gräl så står de vid varandras sida. Saker och ting kompliceras när Emma upptäcker en klump i armhålan och hon får diagnosen cancer. Kommer hon att överleva eller måste Aurora lära sig leva utan Emma?

När den här filmen kom så vann den 5 Oscars, bl. a. för Bästa Film. Både Shirley MacLaine och Debra Winger var nominerade till bästa huvudroll, men det var MacLaine som gick hem med priset. Jack Nicholson tog också hem en Oscar för bästa manliga biroll. Den här filmen illustrerar otroligt bra hur komplicerad relationen mellan föräldrar och barn kan vara. Man märker redan tidigt i filmen att Aurora älskar Emma mer än något annat och det finns ett starkt band mellan dem, men det faktum att de är så olika gör deras relation otroligt komplex. Jag grät när jag såg den för första gången när jag var liten, och jag grät igår när jag åter igen kollade på den. Känner ni att ni behöver tömmas på lite tårar är det här filmen för er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar