tisdag 9 mars 2010

Sammanfattning av en helg.

Förlåt att jag inte har uppdaterat min blogg på ett par dagar (om det nu finns någon som läser den?) men jag var seriöst tvungen att återhämta mig från den här helgen. Som sagt, det var klassfest i lördags och en sammanfattning av den kvällen är: Chicago, vin, "jag har aldrig...", strippåle, läskig busstant, Corona, "flatliners", dålig 90-talsmusik, dålig technomusik och kebabtallrik. Det var jävligt kul! Needless to say, mådde jag som jag förtjänade i söndags. "Betonghatten på!" som min kompis Emelie skulle säga. Trots det bestämde sig jag och snuffsipuffsen för att stanna uppe och se på Oscarsgalan natten mellan söndagen och måndagen (eftersom vi båda var lediga).

Oscarsgalan är ju för mig, som jag har skrivit i ett tidigare inlägg, som OS eller VM för den som är sportintresserad. Jag väntar i flera månader på att få höra orden: "And the Oscar goes to..." Efter att ha bunkrat upp med chips, godis och pizza började vi kolla på inslagen från röda mattan kl. 00 på natten. Vid kl. 06 var det slut. Jag och snuffsipuffsen var vid det här laget ganska...ja, döda helt enkelt. Så vi gick och la oss. Kunde jag somna? Nej. Var det frustrerande? Ja. Jag somnade tillslut vid 11-tiden på förmiddagen och vaknade kl. 14.30 på eftermiddagen. Resten av månadagen spenderades i en slags dimma...

Men för att återgå till Oscarsgalan då! Det var en hel del highlights och en del besvikelser. Vi kan börja med den röda mattan, där man till slut fick se vilken klänning som ssåg bäst respektive sämst ut. För mig går priset för bästa klänning först och främst till Sandra Bullock! Jag älskade den champagnefärgade guldklänningen tillsammans med det enkla utsläppta håret. Gorgeous! Jag är också glad att hon vann en Oscar för sin roll i The Blind Side. You go, Sandra! Dock måste jag också säga att jag ÄLSKADE Maggie Gyllenhaals klänning. Det blir oavgjort mellan dem ändå.




Priset för fulaste klänningen går till Charlize Theron. Seriöst. Den här klänningen är fugly (fucking + ugly)! Hennes stylist borde få klamydia eller nåt.



Priset för konstigaste klänningen som ände är snygg på sitt sätt går till....nä, det blir oavgjort här också. Det går till Zoe Saldana och Sarah Jessica Parker!


Priset för mest förtjänta Oscar och mest tacksamma tacktal går till Mo'nique. Hon är engentligen en stand-up komiker, men spelar en aggressiv, manipulerande och tragisk mamma i filmen Precious: Based on the novel Push by Sapphire. När en reporter efteråt frågar henne om hon nu känner sig som en skådespelerska, svarar hon: "No. I'm a stand-up comidienne that won an Oscar". Hon är så söt och välförtjänt!



Priset för sämsta attityd hands down till George Clooney. Han såg så jävla sur ut hela kvällen. Han är ju faktiskt nominerad och får spendera kvällen med en massa fascinerande och vackra människor. Lighten up!



Priset för det mest pinsamma försöket till ett skämt går till Ben Stiller. Han kom utklädd till en Na'vi från James Camerons film Avatar. Skrattade jag? Nej. Skrattade James Cameron? Nja. Skrattade publiken? Måttligt.


Sista priset går till de som vann en Oscar och som jag tänkte: "Åh, de förtjänar det, men jag bryr mig inte så mycket". Jeff Bridges, med sin sexiga stämma, vann för sin prestation i filmen Crazy Heart. Kathryn Bigelow vann, som första kvinna, Oscarn för bästa regissör. Hon har skrivit historia alltså! Det förtjänar ett pris. Plus att Jeff Bridges har en sexig röst.



Det hände naturligtvis mycket mer saker under galan som pågick under drygt 3,5 timmar, men det orkar jag inte skriva här. Nu ska jag rita lite. Kramkalas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar