tisdag 23 mars 2010

Love Kirsten Dunst.

För ett tag sedan var jag helt hooked på Helen Hunt, och visst, hon är en utmärkt skådespelare och jag älskar henne, men nu har min tillgivenhet övergått till någon annan. Jag och snuffsipuffsen kollade nämligen för ett tag sedan på en av de vackraste filmerna någonsin - Marie Antoinette med Kirsten Dunst. Titeln förklarar det mesta med filmen. Det är en film om den franska drottningen under den Franska Revolutionen. Det slog mig när vi tittade på den att Kirsten Dunst kan verkligen säga mycket med sitt ansikte, utan att bokstavligt talat säga så mycket. Man ser väldigt lätt sorg i hennes ögon. Därför diggar jag henne.



Första gången jag riktigt lade märke till henne var också i en Sofia Coppola-film (Sofia har också regisserat Marie Antoinette), nämligen Virgin Suicides. Också här, i denna otroligt vackra och melankoliska film, framkommer hennes sorgsna sida väldigt tydligt.



Naturligtvis har hon en komisk sida också, som i Bring it on! Fast den är väldigt lättsam och faktiskt en av de roligaste tonårskomedierna som finns, så ger Kirsten en tyngd åt tollen, precis som Reese Witherspoon gjorde i Legally Blonde.

.

I helgen hade jag ett eget litet Spider-man-maraton, och för er som inte vet vem som spelar den fagra rödhåriga kvinnan Mary-Jane, som Peter Parker förälskar sig i, så kan jag säger er att det är (surprise surprise) Kirsten Dunst!



Ja, jag tänker inte räkna upp varenda film som hon har varit med i. Herregud kvinnan började skådespela när hon var 3 år! Men jag tänker avsluta mina bilder med min favoritroll som Kirsten har spelat. Hon var 11 år när hon fick rollen som Claudia i Interview with the Vampire (En Vampyrs Bekännelser). Hon spelar en barnvampyr som umgås med Brad Pitts och Tom Cruises karaktärer Louis och Lestat. Hon är ond, tempramentsfull och alldeles...alldeles underbar.



Som många barnskådespelare så har hon under sin uppväxt lidit av depression, alkoholism och pillerberoende, men till skillnad från vissa andra (*host* Lindsay Lohan *host*) så gör hon det med lite klass. Hon är nuförtiden nykter och det ryktas redan nu att hon kan få en Oscar för sin uppkommande roll i filmen All Good Things. Hennes melankoliska ansikte förtjänar det. Jag tänker avlsuta med att bortse från Peter Griffins kommentar om Kirsten Dunst i Family Guy, när han pratar om svåra val i livet: "Jeez, it's like choosing between Sarah Jessica Parker and Kirsten Dunst in a "weird face - hot body"-contest. It can't be done!" Fy, Peter Griffin. Fy.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar