tisdag 5 mars 2013

Platsen där en gammal gumma eller gubbe kan styra med järnhand!

OK, nu tänker jag vara sådär lite halväcklig och skriva om hur mycket jag har tränat idag. Inte min grej, men idag är jag lite småstolt över mig själv. Först tog jag initiativet till att förnya mitt simkort på badhuset och efter det blev det ca. 40x25m bröstsim. När jag kom hem kändes det som att Magdagrisen behövde springa av sig lite så det blev en tur upp i skogen och en 1-timmes prommis. Yeeeeey for me!

På tal om badhuset så är det är alltid en spännande upplevelse att gå till dit på vardagar när det inte är några barnfamiljer där. Jag har märkt att det finns vissa regler att förhålla sig till så att alla ska trivas. Oskrivna regler alltså.

Regel nr 1: De två yttersta banorna är till för de som simmar lite snabbare.

Regel nr 2: Man hoppar inte i bassängen och börjar simma på de yttersta banorna utan att fråga den som faktiskt redan simmar där om det är OK (undantag för regeln är gamla människor, unga killar 13-19 år samt medelålders män som "försöker komma i form").

Regel nr 3: Varje hel och halvtimme går man ur bassängen och hoppar i bubbelpoolen (undantag för regeln är jag och de som faktiskt är där för att motionera).

Regel nr 4: Det ska vara minst en dusch mellan två män som duschar i omklädningsrummet (undantag för regeln är gamla människor som inte förstår sig på personliga gränser).

Regel nr 5: Efter simningen går man in i bastun tillsammans med kulmagepensionärerna och tar det lugnt en stund (undantag för regeln borde vara alla).

Ja, badhuset är ett lurigt ställe med dess egna regler och politik. Dock märker ni att gamla människor är undantag för många av reglerna. Det är för att det är pensionärerna som styr badhuset på vardagarna. De får simma var de vill, duscha var de vill och böja sig ner för att ta upp handduken var de vill (japp, försök få den bilden ur huvudet...). Det spelar ingen roll hur snabbt du simmar i din egna bana ytterst i bassängen. När som helst kan det hoppa i en gammal gumma som fått för sig att här ska hon simma i 0,02 km/h. Ingen går säker! Beware of the of folks...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar