lördag 16 mars 2013

Hur man skapar en bildlärare.

Igår var jag på Kulturutbudsdag i Örebro. Jag, plus 4 andra män och 52 kvinnor var registrerade på gästlistan. När jag såg mig omkring kände jag mig....ja, för det första ung, för bland de här kvinnorna drog jag nog ner medelåldern en aning, men jag kände mig också unik. Jag la dessutom märke till vissa aspekter som tycks återfinnas hos alla bildlärare. I alla fall alla bildlärare jag har haft och som fanns på Kulturutbudsdagen. Låt oss se:

1. En bildlärare är oftast av kvinnligt kön. Helst i medelåldern, men det kan gå bra med en ung tjej också. OBS! Den unga tjejen måste naturligt hår som inte är färgat, alt. dreads eller rakat hår.

2. En bildlärare ska ha, precis som jag nämnde ovan, naturligt hår. Inga produkter! Detta hår ska antingen vara tilltufsat och uppsatt, eller spikrakt i en lite längre pagefrisyr. Inga undantag!

3. En bildlärare ska ha stora glasögon med svarta bågar, alt. läsglasögon.

4. En bildlärare ska inhandla sina kläder via en av tre butikskedjor: Myrorna, Erikshjälpen eller Lindex. Inga undantag!

5. En bildlärare ska inte ha åtsittande kläder. Stora koftor, stora scarfs och lösa byxor (helst i vävtyg) rekommenderas.

6. Inget smink.

Så där ja! Slänger du i alla dessa ingredienser i en människoskapande maskin spottar den ut sig en bildlärare. Nu hoppas jag att alla förstår att det här är grov satir och att många bildlärare, bland annat jag, ser helt annorlunda ut. Därmed inte sagt att det kanske finns en liiiiiiiiiiiten gnutta sanning i det. Lite.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar